Головне територіальне
управління юстиції у місті Києві
ОН - ЛАЙН БУДИНОК ЮСТИЦІЇ
ОН - ЛАЙН БУДИНОК ЮСТИЦІЇ

Докладніше
ЕЛЕКТРОННІ СЕРВІСИ
ЕЛЕКТРОННІ СЕРВІСИ

Докладніше
Шлюб за добу
Шлюб за добу

Докладніше
© Головне територіальне управління юстиції у місті Києві 2016
01001, м. Київ, пров. Музейний 2д
тел. (044) 270-58-40, 279-85-41
mail: info@kv.minjust.gov.ua
                                                             Хто може працювати приватним виконавцем

З 5 січня 2017 року в Україні почала діяти змішана система виконавчого провадження. Вона дозволила почати свою роботу приватним виконавцям. Вони працюють паралельно з державною виконавчою службою і виконують функції з примусового виконання рішень судів та інших органів.

Запровадження інституту приватних виконавців - не українське ноу-хау, а апробована у світі модель, яка вдало працює в багатьох державах. У країнах Балтії, Франції та Нідерландах діють приватні системи, у Великобританії, Болгарії та Польщі - змішані, де державні виконавці співіснують з приватними.

Приватні виконавці будуть мотивовані працювати ефективно і чесно, адже для них передбачена винагорода у розмірі 10% від стягнутої суми + можлива додаткова винагорода за згодою сторін з боку стягувача.

Щоб почати працювати приватним виконавцем: громадянин України має мати вищу юридичну освіту не нижче другого рівня, вік 25 років і більше,  стаж роботи в галузі права не менше двох років, також має пройти обов’язкове навчання та скласти кваліфікаційний іспит.

Також до кандидатів висувається вимога щодо проходження стажування, втім від нього звільнені особи, які мають стаж роботи державного чи приватного виконавця, адвоката, нотаріуса, арбітражного керуючого не менше одного року або помічника приватного виконавця не менше двох років.

Згідно з порядком допуску до професії, навчання осіб, які хочуть стати приватними виконавцями, проходить в Інституті права та післядипломної освіти Міністерства юстиції  України. Інститутом розроблено та погоджено План навчальних курсів, відповідно до якого загальний строк навчання становить 23 дні.

Від початку 2017 року навчання проходили більше як 600 осіб, які бажають стати приватними виконавцями. Заняття проводилися у 3 потоки - у лютому, квітні та травні. У кожному потоці було набрано по 3 групи по 70 осіб - всього 210 слухачів на один потік.

Наступний потік кандидатів у приватні виконавці розпочне навчання в Інституті права та післядипломної освіти Міністерства юстиції з 4 вересня 2017 року.

Особи, які пройшли навчання та стажування, подають до Кваліфікаційної комісії заяву про допуск до складання кваліфікаційного іспиту та необхідні документи.

Модель кваліфікаційного іспиту було розроблено командою Міністерства юстиції  за допомогою міжнародних експертів (проект ЄС Підтримка реформ у сфері юстиції та Офіс Координатора проектів ОБСЄ), іспит проходить у вигляді автоматизованого анонімного тестування, передбачає три етапи: теоретичні, ситуаційні запитання та практичне завдання, і триває 4,5 години.

Перший блок (теоретична частина) складається зі 100 тестових питань. Другий блок - це ситуаційні завдання, які включають в себе п’ять завдань по п’ять питань кожне. До кожного питання теоретичної частини та ситуативних завдань пропонується чотири варіанти відповідей, один з яких є правильним. Третій блок - практичне завдання. Виконання практичного завдання полягає у вирішенні практичної ситуації, що виникає під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів, шляхом надання ґрунтовної відповіді та за необхідності складання проекту процесуального документа.

До розробки запитань залучались кращі фахівці державної виконавчої служби, видатні викладачі ВУЗів та відомі юристи-практики із відповідним досвідом роботи у сфері виконавчого провадження. Зберігання, обробку запитань, адміністрування бази в процесі розробки та організацію рецензування та апробації запитань здійснювала відома спеціалізована громадська організація - «Універсальна екзаменаційна мережа» за підтримки ОБСЄ.

Перелік запитань теоретичної частини, а також зразки ситуаційного та практичного завдань опубліковані на сайті Міністерства юстиції для повної прозорості іспиту на надання можливості усі охочим ідеально підготуватись до складення іспиту.

Міністерством юстиції було внесено зміни до Порядку допуску до професії приватного виконавця, а саме знижено прохідний бал для складання іспиту. Кваліфікаційний іспит вважається складеним, якщо особою набрано не менше 70 балів.При цьому за тестові завдання особа повинна набрати не менше 35 балів (100 питань по 0.5 бала кожне), за ситуаційні завдання - не менше 20 балів. Зміни до порядку допуску були внесені за рекомендацією експертів.

Після успішного складання кваліфікаційного іспиту особа отримує посвідчення приватного виконавця. Наявність посвідчення, страховки та відповідно обладнаного офісу дають підставу для внесення особи до Єдиного реєстру приватних виконавців, після чого вона може розпочинати свою діяльність.

Примітка: Зміни до Конституції та імплементаційний закон, які дали старт новому етапу судової реформи в Україні Верховна Рада прийняла 2 червня 2016 року. Того ж дня були прийняті закони «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та «Про виконавче провадження», якими покладено старт комплексній реформі примусового виконання рішень судів та інших органів, що було розроблено Радою по судовій реформі при Президентові України та Міністерством юстиції і які спрямовані на підвищення ефективності діяльності органів та осіб, які здійснюють примусове виконання. Такий крок сприятиме подоланню корупції, виключить можливість адміністративного впливу, скоротить строки та створить конкурентне середовище.

Категорії рішень, які за законом залишаються у компетенції винятково державних виконавців::

-     відібрання і передання дитини,

-     рішень, де боржником є держава, держоргани, НБУ, органи місцевого самоврядування, державні та комунальні підприємства, юридичні особи, частка держави у яких більше 25%;

-     рішень, де боржником є юридична особа, примусова реалізація майна якої заборонена;

-     рішень, за якими стягувачами є держава, державні органи;

-     рішень адміністративних судів та рішень Європейського суду з прав людини;

-     рішень, які передбачають вчинення дій щодо майна державної чи комунальної власності;

-     рішень про виселення та вселення фізичних осіб;

-     рішень, за якими боржниками є діти або фізичні особи, які визнані недієздатними;

-     рішень про конфіскацію майна.

Приватний виконавець не може виконувати рішення, якщо сума стягнення, включаючи виконавчі документи, що вже перебувають на виконанні, перевищує страхову суму за договором страхування цивільно-правової відповідальності приватного виконавця.