ГОЛОВНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ
УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ
У МІСТІ КИЄВІ
 

5 кроків відповідального туриста

На зміну літньому спекотному періоду відпусток приходить оксамитовий сезон.  Коли вже не так жарко, як, наприклад, влітку в липні, але ще досить тепло, в тому числі вночі. Тому досвідчені туристи не втрачають нагоди відпочити у Середземномор'ї та в Причорномор'ї саме восени.

Часом надії на ефективну роботу турагентств не виправдовуються. Іноді їх співробітники роблять помилки через власну недбалість, а часом клієнти стикаються з шахраями.

Звісно, це дуже псує відчуття відпочинку, коли Ви змушені самостійно з’ясовувати чому за оплачений люкс, Ви отримуєте номер класу «стандарт».

Так було з Наталею, котра щороку подорожує до Кіпру під кінець літа. Цього разу вона вирішила зекономити та скористалась послугами невідомого туроператора, якого відшукала в інтернеті. З квитками на літак все було гаразд, проте, коли приїхала заселятись до готелю, обіцяного номеру-люкс не було, залишились тільки номери «стандарт». На місці зв’язатись із туроператором дівчина не змогла, тому їй довелось самостійно вирішувати конфліктну ситуацію на місці. 

Як формується туристичні пропозиції для відпочивальників?

Туроператор - це компанія, яка займається "виробництвом" подорожі. Він аналізує ситуацію з готелями, транспортом, розвагами та іншими цікавими для туристів аспектами. Після цього туроператор перевіряє постачальників послуг, підписує з ними контракти, домовляється про знижки, здійснює передоплату. В результаті формується готовий продукт - туристичний тур. Працюючи з популярними туристичними напрямками, туроператори намагаються сформувати комплекс послуг, включаючи домовленості з готелями і авіакомпаніями.

До вартості туру зазвичай включаються переліт, страховка, номер в готелі, харчування, екскурсії, розваги і переміщення по місту.

Це дуже зручно, адже замість того, щоб витрачати масу часу і зусиль на самостійне планування подорожі, турист просто купує готовий тур і їде відпочивати.

Оператори можуть продавати їх самі або за допомогою посередників - турагентств.

Для початку клієнт звертається в турагентство з проханням допомогти йому вибрати напрямок для відпочинку. Агентство демонструє готові пропозиції і пояснює, що включають ці тури.

Після отримання грошей туроператор відправляє путівку в агентство. Далі вона виявляється в руках туриста, і щасливому власнику туру залишається тільки зібрати валізи і відправитися на відпочинок.

Проте так буває не завжди, серед турагенцій теж бувають аферисти.

5 кроків для відповідальних туристів:

Крок 1: Вивчення інформації

Рекламні об'яви знову зарясніли привабливими пропозиціями відпочинку. У пікові дні турфірми-одноденки з’являються, наче гриби після дощу. Схема  дій досить проста: клієнтів заманюють «привабливими пропозиціями за прийнятними цінами», забирають у них гроші - і шукай вітру в полі. Тож перш ніж нести заощадження на відпустку до шахраїв, читайте відгуки на різноманітних форумах та вивчайте ринок. Це не тільки Ваші кошти, а й безпека.

Крок 2: Перевірити наявність договору з туроператором

Коли Ви уже обрали відповідальну туристичну агенцію, майте на увазі, що туристичне агентство має підписати договір з кожним оператором, з яким співпрацює. Без цього його послуги є незаконними. Часто шахраї в таких випадках продають фіктивні тури. Після розпродажу вони закривають офіс і зникають з грошима обдурених клієнтів. Тому завжди просіть менеджера агентства продемонструвати вам договір з оператором.

Крок 3: Бронювання номерів

Для того щоб викупити бронь у оператора, туристу потрібно оплатити тур в агентстві. Після отримання оплати від агентства оператор відправляє туристський ваучер і маршрутні квитанції. Без цих документів клієнт не зможе поїхати у відпустку.

Не бронюйте тур в телефонному режимі. В цьому випадку  жодна сторона не бере на себе ніяких зобовязань. Краще під’їхати в офіс турфірми і на місці оформити тур, а також підписати договір на туристичне обслуговування.

Тож попросіть туристичного агента надати Вам документи, підтверджуючі завчасне бронювання. Наполягайте провести бронь разом з вами.

Так Ви будете впевнені, що віддали гроші не на вітер.

Крок 4: Укладання договору між Вами та турагентом

Договір має бути складеним між Вами і турагентом який  виступає  представником від імені туроператора, тур якого Ви обрали. Тобто в договорі крім Ваших даних має бути вказана  інформація як про турагента, так і про туроператора.

Зверніть увагу на розмір штрафних санкцій у разі Вашої відмови від туру. Після того як тур заброньовано,  вступають в силу договірні відносини між турагенцією і туроператором, які передбачають штрафні санкції за відміну бронювання. Оскільки Ви вносите передплату агенції, не сумнівайтесь, що вартість штрафу покриють за Ваш рахунок. В цьому власне і полягає зміст передплати.

Також в договорі має бути чітко вказана загальна вартість туристичного обслуговування, країна призначення, дати початку та закінчення туристичного обслуговування, характеристика транспортних засобів, які здійснюють перевезення, а також дата, час, місце відправлення та повернення; назва і категорія готелю, місце його розташування, тип і категорія  номеру, тип харчування, що  саме входить у програму туристичного обслуговування, екскурсійне обслуговування і чи входить воно у вартість, страховик,  який здійснює страхування, а також інші суб’єкти, які надають  туристичні послуги  включені до туристичного пакету.

Обов`язковими умовами договору на туристичне обслуговування є:

• строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування;

• характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, дата, час і місце відправлення та повернення;

• готелі, їх місце розташування, категорія, а також строк і порядок оплати готельного • обслуговування;

• види і способи забезпечення харчування;

• мінімальна кількість туристів у групі;

• програма туристичного обслуговування;

• види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту;

• страховик, що здійснює обов’язкове та/або добровільне страхування туристів;

• правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;

• вартість туристичного обслуговування і порядок оплати та форма розрахунку.

Крок 5: Після оплати коштів, вимагайте платіжний документ

Договір про надання туристичних послуг є підставою для часткової або повної оплати поїздки. Якщо агентство бере гроші без договору, то працює в "тіні". Тож, якщо менеджер просить відразу перерахувати кошти, краще зверніться до іншої агенції. Проте це не все, після оплати агентству його співробітник повинен надати клієнту платіжний документ. Якщо Ви його не отримаєте, то не зможете повернути свої гроші навіть в судовому порядку. Тому якщо Ви заплатили за тур і не отримали відповідних документів, то сильно ризикуєте стати жертвою аферистів.

Зміна ціни туристичного продукту після укладення договору на туристичне обслуговування допускається лише у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена вартість туристичного продукту.

Така зміна ціни можлива не пізніш як за 20 днів до початку туристичної подорожі. При цьому збільшення ціни туристичного продукту не може перевищувати 5 відсотків його початкової ціни. У разі якщо ціна туристичного продукту вища за початкову ціну на 5 відсотків, турист має право відмовитися від виконання договору, а туроператор (турагент) зобов’язаний повернути йому раніше сплачену суму. Туроператор (турагент) зобов’язаний не пізніш одного дня, коли йому стало відомо про зміну обставин та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.

Куди звертатись за захистом прав?

Пам’ятайте, контроль за захистом Ваших порушених прав, як споживача туристичних послуг, здійснює Держпродспоживслужба - 

        Держпрожспоживслужби в областях та м.Києві

Телефон:      (044) 279 12 70 - приймальня;

E-mail:         General - head@consumer.gov.ua

Адреса:        м. Київ, вул. Б.Грінченка,

Режим роботи: Пн-Чт: 09:00-18:00 Пт: 09:00-16:45

Права туриста як споживача туристичних послуг захищаються Законом України «Про туризм», а також нормами Закону України «Про захист прав споживачів» й відповідними положеннями Цивільного кодексу України. Що є порушенням Ваших прав в галузі туризму?

• провадження туроператорської діяльності без отримання відповідної ліцензії або недодержання ліцензійних умов;

• залучення до надання туристичних послуг осіб, які не відповідають встановленим законодавством відповідним кваліфікаційним вимогам;

• ненадання, несвоєчасне надання або надання туристові інформації, що не відповідає дійсності;

• порушення вимог стандартів, норм і правил у галузі туризму;

• порушення умов договору між туристом і суб’єктом туристичної діяльності з надання туристичних послуг;

• розголошення відомостей, що становлять конфіденційну або іншу інформацію, яка охороняється законом

Відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону України «Про захист прав споживачів» у разі коли виконавець не може виконати (прострочує виконання) надання послуги згідно з договором, за кожний день прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості послуги.

Уразі коли вартість послуги не визначено, виконавець сплачує споживачеві неустойку в розмірі трьох відсотків вартості замовлення.

Тобто, якщо Ваша туристичний тур коштує 21 тисячу гривень, проте Ви уже кілька днів знаходитесь в аеропорту та не можете вилетіти до омріяної країни, туроператор зобов’язаний сплатити 630 гривень за кожен день простроченої відпустки.

У випадку пані Наталі, історію якої обговорювали раніше, варто повертати оплачені кошти у судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов`язані з порушенням їх прав. Якщо Вам потрібна допомога у складанні заяв чи безкоштовні  послуги адвоката від держави, звертайтесь до правопросвітницького проекту Мінюсту «Я МАЮ ПРАВО!» 0800 213 103.

Дотримуйтесь елементарних правил та Ваша ідеальна відпустка буде не тільки у мріях, а й у яскравих спогадах.  Вдалих подорожей та незабутніх вражень!

Станіслав Куценко,

очільник столичної юстиції